23.10.19

Diploma Sains Komputer (Multimedia) @ UTMKL



Assalamualaikum...Hai guys.

Harini aku tergerak hati nak share pasal bidang yang aku ambil masa diploma. Aku baru lepas grad bidang Diploma Sains Komputer (Multimedia) kat UTMKL. Diploma ni ambik masa selama 3 tahun. Apa aku boleh cakap, nak study bidang ni, memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.

First, aku nak cerita pasal apa aku belajar selama 3 tahun ni. Aku tak ingat sangat exactly apa aku belajar hahaha tapi ni lah dia subjek2 yang aku belajar ;




 
**Ignore yang bold tu

Okay done pasal subject dia. And kalau korang perasan, ada subjek audio video, animation etc. Sebab macam aku ada multimedia as minor dia. Means aku belajar basic multimedia lah. Sebab tu setiap sem ada 1 subjek multimedia. 

Kalau nak beli laptop, spec laptop macam mana yang okay untuk course ni?

Okay, pasal laptop pulak...macam aku, aku pakai laptop RAM 8gb. And sumpah aku cakap bila spec laptop kau power, sangat lah membantu especially dalam bidang Sc Comp ni. Sebab sem 1 je, aku dah instal macam2 software untuk programming and multimedia ; Visual Studio, Photoshop, Adobe Flash etc. Memang berat bhai! So kalau kau mampu untuk beli yang mahal, aku suggest beli je terus laptop gaming. So tak mengganggu kau untuk buat coding, editing and so on...


Susah tak course ni?

Bagi aku yang agak paksa rela ambik course ni, course ni agak susah lah. But, even aku tak suka pun, pointer aku still boleh capai 3.00+ even cukup makan. Tak, aku bukan nak riak. Tapi aku nak bagitahu, even aku yang tak minat belajar ni pun boleh lepas 3 ke atas, means sapa yang nak belajar mesti boleh capai better dari aku. Aku yakin korang yang baca ni, yang plan nak apply ni, insyaallah boleh 4flat.

Dia tak susah if kau rajin bertanya, kau tak malu nak jumpa lecturer, tak malu angkat tangan bertanya. Kau kena banyak study ngan member yang paham and sudi ajar kau. Aku jenis lambat paham bab2 math but alhamdulillah ada member baik ajar.

Yang penting, kalau korang terlepas kelas, even satu je, mampuslah nak paham next topic hahahahah so kalau terlepas ke terponteng ke, cepat2 kejar!!

okay ni jela aku rasa aku boleh share sebab aku taktahu nak cerita pasal apa lagi. But incase ada soalan, korang roger je aku kat comment bawah ni. Aku paham sebab aku pun gitu bila nak apply apa2, aku google review courses in case ada orang buat blog macam ni.

Harap semua ni membantu korang. Allah yuftah alaikum!




Share:

2 comments:

Anonymous said...

kak, abg said tu hensem tak?

mimihanifa said...

Handsome la kalau tak selekeh.